Upravit stránku

V letošním roce budeme svědky jubilejního 35. ročníku první kvalifikace. Poprvé se první kvalifikace uskutečnila v roce 1983 pod názvem Steeplechase Lancastera na 4500 metrů. Jak to tenkrát bylo?

Před 30 lety…
Vrcholem dostihového dne v sobotu 30. května v Pardubicích byla Steeplechase Lancastera na 4900 metrů s celkovou dotací 40 tisíc korun. Na start nastoupilo patnáct koní a velmi lehce o devět délek zvítězila sedmiletá tmavá hnědka Mahara reprezentující JZD Čestlice a v jejím sedle byl Zdeněk Lášek. Na druhém místě doběhl Forman, třetí Gibridka na čtvrtém Železník s Josefem Váňou. Železník v dostihu padl, ale byl nasednut a dokončil. Také Mahara patřila k outsiderům dostihu, neboť kdo ji věřil, si odnášel 290 korun za deset vsazených. Pořadí Mahara – Forman bralo 930 korun za deset, a ve velkém pořadí se vyplácelo 1660 za deset. Čas vítězné Mahary byl 7:23,0. Okolo cílového mezníku proběhlo sedm koní, ale dvojice Eskadra a Paramon byli diskvalifikováni pro překročení časového limitu.

Před 20 lety…
V sobotu 24. května 1997 byla vrcholem dostihového dne Velká cena Agrobanky Praha na 4400 metrů. Na startu bylo čtrnáct koní, kteří bojovali o celkovou dotaci 80 tisíc korun. Jistě o tři délky vyhrál hnědák Cipísek, v říjnu 1996 vyhrál Velkou pardubickou. Tentokrát byl v jeho sedle sám trenér Josef Váňa. Dostih skončil velkým úspěchem Stáje Luka, neboť na druhém místě doběhl Varadero s Pavlem Kašným. Na třetím místě dokončil dostih Peruán s Vladislavem Snitkovskim, který v roce 1996 vedl Cipíska ve Velké pardubické. Za zmínku stojí čas vítězného Cipíska 6:02,0. Dostih dokončilo jedenáct koní.

Před 10 lety…
26. května 2007 byla hlavním bodem programu Velká cena města Pardubic, první kvalifikace v moderní podobě, jak ji známe i v současnosti. Na startu 5800 metrů dlouhého dostihu s celkovou dotací 200 tisíc korun bylo šestnáct koní a čtrnáct jich splnilo kvalifikační podmínky, tím, že dostih dokončilo. Zadrženě o šest délek zvítězil jedenáctiletý ryzák Klip (na dobové fotografii při překonávání Taxisu), kterého pro Hřebčín Albertovec připravoval Milan Theimer a v sedle byl žokej Jaroslav Myška. Na druhém místě doběhl Honor a třetí Polárník. Dostih neměl jednoznačného favorita, v kurzu 4:1 odskočila trojice Juventus, Cesort a Tresh. Jediným, kdo proběhl cílem, byl desátý Juventus. Vítězný Klip odskočil v kurzu 8:1 a trať dostihu zvládl v čase 7:32,58.